Головна | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід | RSSПонеділок, 19.04.2021, 16:29
Костянтинівська спеціальна школа №32 Донецької обласної ради
Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 2
Користувачів: 1
Администратор
Форма входу

українська мова і література 7 кл.

УКРАЇНСЬКА МОВА

Тема: Складання різних за метою висловлювання речень на задану тему.

Правило

За метою висловлювання речення бувають розповідні, питальні і спонукальні.

Розповідне речення – це речення, в якому про щось розповідається, повідомляється.

В кінці розповідного речення ставиться крапка.

Питальне речення – це речення, в якому про щось запитується. В кінці питального речення ставиться знак питання.

Спонукальне речення – це речення, що містить спонукання до дії (наказ, вимогу, заклик, побажання, прохання, пораду мовця адресатові). В кінці спонукального речення ставиться крапка або знак оклику.

Якщо речення вимовляється з сильним почуттям (радості, суму, захоплення, гніву і т.д.), то це окличне речення. В кінці окличного речення ставиться знак оклику.

Вправа №1  

Прочитайте вірш, спишіть.

Весна

  • Що з весною настає?
  • Сніг у полі розтає.
  • А чому то так буває?
  • Сонце його пригріває.
  • Що ж синіє на землі?
  • Ніжні проліски малі.
  • А що пнеться з-під листа?
  • То травичка вироста.
  • А над полем що бринить?
  • Любий жайворонок дзвенить.

                          К. Перелісна

Завдання для І рівня: олівцем підкреслити розповідні речення.

Завдання для ІІ рівня: олівцем підкреслити питальні речення.

Вправа №2

За змістом розповідних речень побудуйте і запишіть спонукальні речення.

Зразок: Допомагайте птахам взимку!

  1. Птахам потрібно допомагати взимку.
  2. Діти повинні оберігати природу.
  3. Перед їжею потрібно мити руки.
  4. Не можна знищувати лісових насаджень.

Завдання для І рівня: 1-4 речення.

Завдання для ІІ рівня: 1-3 речення.   

ЛІТЕРАТУРА

В. Сосюра. Вірш «Зима»

Десь там осінь за горами

і, немов громи,

б'є об землю копитами

білий кінь зими.

 

І, неначе моря хвилі,

сніг, і сніг, і сніг...

Чеше вітер коси білі,

розплітає їх...

 

І куди не глянеш оком, —

біло все кругом,

де змахне зима широким

білим рукавом...

 

Стомлено крилом махає

в білій муті крук.

А зима все випускає

хуги з білих рук...    

І летять вони полями

в села і міста,

де проходила садами

осінь золота...

 

Намітають кучугури,

замітають слід...

Та в містах спиняють мури

буйний їх політ.

 

Сила є на їхню силу,

що збиває з ніг, —

і вони згортають крила

в вулицях вузьких...

 

На вікні морозу квіти

сяють недарма.

Мчать з гори на санях діти...

Це прийшла зима.

 

  1. Із чим порівняно у вірші зиму, сніг?
  2. Чому зима біла, а осінь – золота?
  3. Про які морозу квіти йдеться у вірші?
  4. Придумай загадку про зиму.
  5. Навчися чітко, правильно читати вірш мовчки і вголос.                             

В. Сосюра. Вірш «Весна»

Весна, весна. Сади мов п'яні,

хитає вітер дерева,

і на Софіївськім майдані

Богдана бронза ожива.

 

І, обірвавши вічний спокій,

очей розкривши грізну мідь,

у небо синє і глибоке

неначе кінь його летить.

 

І розкидає піни клоччя,

усе прискорюючи біг…

А навкруги весна клекоче

у фарбах теплих запашних.

 

Веселі діти йдуть до школи —

їх голосів дзвенить прибій,

і, наче райдуга, навколо

радіє Київ рідний мій.

 

Мов у пісень квітучих зливах,

серця здригаються до дна...

Іде по вулицях шумливих

всепереможная весна.

 

  1. Розкажи, які зміни відбуваються у природі весною.
  2. Чому радіють школярі, йдучи до школи?
  3. Як ти розумієш слова: «Іде по вулицях шумливих всепереможная весна»?
  4. Чому Київ порівняно з веселкою?
  5. Навчися читати вірш з радістю, піднесено.

В. Сосюра. Вірш «Стоять замислені дуби»

Стоять замислені дуби

над тихою водою…

Люби природу, о, люби,

щоб буть самим собою!

 

Люби ці трави, озерце

до щастя, до нестями!..

І соловей тобі за це

подякує піснями.

 

Послухай!..Заспівав один,

а другий іще лучче…

А третій – наче срібний дзвін,

що лине із-за тучі…

 

Усе чарує зір кругом:

роса, і луг, і води…

Десь по ковадлу* молотком

дзвенить коваль, мій родич…

 

Обійми мов сплели свої

земля і сонце в згоді…

І все складають солов’ї

блаженний гімн природі…

Словник

Ковадло – залізна підставка, на якій кують металеві вироби.

  1. До чого закликає поет у вірші?
  2. Як ти розумієш виділені в тексті слова?
  3. Знайди та прочитай у вірші опис природи.
  4. Склади усну невелику розповідь про природу влітку.
  5. Навчися читати вірш виразно, піднесено.

В. Сосюра. Вірш «Осінь»

Облітають квіти, обриває вітер

пелюстки печальні в синій тишині.

По садах пустинних їде гордовито

осінь жовтокоса на баскім* коні.

 

В далечінь холодну без жалю за літом

синьоока осінь їде навмання.

В'яне все навколо, де пройдуть копита,

золоті копита чорного коня.

 

Облітають квіти, обриває вітер

пелюстки печальні й розкида кругом.

Пошук
Календар
«  Квітень 2021  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
Корисні посилання
  • Дайджест "Усе для школи"
  • Міністерство освіти і науки
  • Інститут інноваційних технологій
  • Освіта Донеччини
  • Сайт для педагогів
  • Сайт «Дефектолог-практик»
  • Шкільні пісні і мінусовки
  • Відділ освіти осіб з особливими потребами ДоноблІППО
  • Лиманська спец. школа-інтернат
  • Часовоярська СЗШІ №8
  • Сайт учителя початкових класів
  • Видавництво «Шкільний світ»
  • [Vox.com.ua] Портал українця каталог сайтів Безкоштовний каталог сайтів

    Copyright MyCorp © 2021