Головна | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід | RSSПонеділок, 19.04.2021, 16:17
Костянтинівська спеціальна школа №32 Донецької обласної ради
Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0
Форма входу

Природознавство 5 клас.

06.04.2020р.

Тема: «Корисні копалини рідного краю».

Для спорудження будинків, заводів і фабрик потрібні будівельні матеріали: камінь, глина, пісок, мармур, граніт, крейда. Для роботи фабрик і заводів необхідне паливо: кам’яне вугілля, торф, нафта, природний газ. Для підвищення врожаїв потрібні різні добрива: солі, апатити. Для створення машин, верстатів потрібні метали, які добувають із металевих руд.

Глина, пісок, кам’яне вугілля, торф, нафта, газ, металеві руди, алмази, золото – все це корисні копалини. Корисними вони називаються тому, що їх використовують у господарстві країни, а копалинами – тому, що їх викопують, видобувають із землі.

Багато речей, якими люди користуються в повсякденному житті, також виробляють із корисних копалин.

Розгляньмо деякі з корисних копалин докладніше.

Торф – це тверда горюча корисна копалина. Торф крихкий, має бурий колір; він легший за воду, здатний вбирати її. Якщо торф підпалити, він горітиме, виділяючи багато диму й попелу.

У болотах і прісних озерах ростуть вологолюбні рослини: мох, рогіз, очерет, осока та інші. Відмираючи, вони падають на дно водойми. За малого доступу повітря рослини не згнивають.

Вони злежуються і перетворюються на торф. Це відбувається дуже повільно. За рік додається кілька міліметрів торфу.

В Україні поклади торфу зосереджені на Поліссі.

Кам'яне вугілля  – тверда горюча корисна копалина. Це щільна маса чорного або сіруватого кольору; крихка, важча за воду; горить, виділяючи багато тепла.

Утворилося кам’яне вугілля мільйони років тому. На заболоченій місцевості росли велетенські рослини. Їхньому росту сприяли сонце, тепле повітря, волога. Відмираючи, рослини падали у воду, їх заносило мулом, піском. Без доступу повітря рештки рослин поступово перетворювалися на кам’яне вугілля.

Кам’яне вугілля залягає в землі пластами на різній глибині. Іноді воно залягає неглибоко, майже на поверхні. У цьому разі його добувають відкритим способом – у кар’єрах. Якщо кам’яне вугілля залягає глибоко в землі, то будують шахти.

В Україні великі запаси кам’яного вугілля зосереджені в Донбасі.

Нафта – горюча корисна копалина. Це густа масляниста рідина від світло – коричневого до майже чорного кольору з різким запахом; легша за воду. Горить кіптявим полум’ям і виділяє більше тепла, ніж кам’яне вугілля.

Щоб добути нафту, бурять свердловини.У свердловини вставляють труби, якими нафта піднімається вгору. Якщо вона перестає підніматись, її викачують насосами. Нафту збирають у нафтосховища. Звідти нафтопроводами вона надходить на нафтопереробні підприємства.

В Україні поклади нафти є в західних і східних областях.

Нафта дуже потрібна людям. З неї виробляють бензин, гас, машинну оливу, фарби, пластмаси, ліки, гуму, тканини тощо.

У вашій місцевості можуть бути також такі корисні копалини, як природний газ, вапняк, граніт, залізна руда, пісок, глина.

Усі ці корисні копалини необхідні для  існування людини.

Корисні копалини – це багатство Землі. Але запаси Їх у надрах Землі не є безмежними. З часом вони можуть вичерпатися. А тому витрачати їх необхідно ощадливо. Бережливе ставлення до корисних копалин – це бережливе ставлення до речей, що з них виготовлені, збудовані, змайстровані.

Завдання для усного виконання:  

1.Пояснити поняття «корисні копалини».

Завдання для письмового виконання :

1.Які корисні копалини добувають в Донецькій області?

2.Оберіть характерні ознаки, які властиві кам’яному вугіллю: масляниста рідина, горюча корисна копалина, червоного кольору,чорного кольору,тверда, м’яка, легша за воду, важча за воду,утворилося з попелу, утворилося з решток рослин.

Рекомендується переглянути відео про корисні копалини за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=_mAYiRITVTM

Термін виконання завдання: до 10.04.2020року.

 

Природознавство 5 клас. (13.04.2020р.).

Тема: «Ґрунти рідного краю. Їх використання та охорона».

Матеріал для повторення.

Ґрунт – це верхній пухкий шар землі,в якому ростуть рослини й живуть деякі тварини.

Найродючіші ґрунти земної кулі – чорноземи . Так їх здавна називають за темний колір. Чорноземи є національним багатством України.

Матеріал для опрацювання.

Чи замислювалися ви над тим, що рослини не можуть жити без ґрунту? Кожна рослина своїм корінням вбирає воду й розчинені в ній солі. Глибоко проникаючи корінням у ґрунт, рослина міцно закріплюється в ньому. Сонце нагріває ґрунт, а він поступово віддає своє тепло рослині. Коріння рослини дихає повітрям, яке є у ґрунті.

Ґрунт є домівкою для деяких тварин. У ґрунті живуть личинки комах, дощові черв’яки, кроти та інші тварини.

Хлібороби добре знають, що тільки родючі ґрунти дають високі врожаї хлібів. Тому вони так багато працюють на землі: обробляють ґрунт, удобрюють його, зрушують, захищають від вітрів. Адже сильний вітер за кілька годин може розвіяти верхній родючий шар на багато кілометрів. Щоб послабити силу вітру, люди насаджують лісові смуги, оберігають ґрунт і від утворення ярів.

Робітникам полів допомагають учені. Вони досліджують, які рослини слід висівати чи висаджувати, щоб зібрати високий урожай.

Завдання для усного опрацювання.

Відповісти на питання:

1.Що роблять хлібороби, аби зібрати високі врожаї?

Завдання для письмового опрацювання:

1.Для чого рослинам потрібний грунт?

2.Як потрібно охороняти ґрунти?

Термін виконання роботи: до 17.04.2020р.

 

Природознавство 5 клас. (27.04.2020р.).

Тема: «Вода. Води рідного краю. Вода в найближчому оточенні. Промислове значення води».

Річки. Усі хоч раз у житті бачили річку. Річки бувають великі й малі, глибокі та мілкі, швидкі й повільні. Але що ж таке річка?

Річка – це потік води, що тече заглибиною, яку називають руслом.

Ще з давніх – давен люди оселялися на берегах річок. Річка давала їм їжу й захищала від ворогів. Усе життя людей було тісно пов’язане з річкою. У деяких країнах річки є єдиними джерелами води. З давніх часів річки були шляхами сполучення. Дуже важливу роль вони відіграють і тепер.

Кожна річка починається невеликим струмочком. Він може витікати з болота, джерела або озера. У струмок течуть інші струмки. Води стає більше й більше. Так поступово утворюється річка. Річки несуть свої води в моря.

Початок річки називається витоком, а місце, де річка впадає в море, озеро або іншу річку, гирлом.

Заглиблення, яким постійно тече річка, називається руслом. Річка має лівий і правий береги. Якщо стати обличчям у напрямі течії річки, то праворуч буде правий берег, ліворуч – лівий.

У річку впадають інші річки. Це її притоки. Чим більше в річки притоків, тим вона повноводніша.

На рівнинах річки течуть повільно, спокійно, а в горах – швидко, бурхливо.

Деякі річки беруть свій початок високо в горах, укритих снігом і льодом. Улітку, коли пригріває сонечко, вода з них зливається швидкими й бурхливими струмками, які сходяться в один потік. Так утворюється гірська річка.

Там, де русло гірського струмка або річки круто обривається, вода з шумом падає з урвищ – утворюється водоспад.

Річки живляться дощовою водою, талими й підземними водами.

Найбільша річка нашої країни – Дніпро – бере свій початок за межами України в болотах. На території України Дніпро вбирає близько 1020 невеликих річок і впадає в Чорне море.

Річки – це народне багатство. На великих річках побудовано електростанції. Вони дають електричний струм фабрикам, заводам, фермам, житловим будинкам. Очищена річкова вода надходить у водопроводи міст. Велике  значення річки мають також для промисловості.

На річках створюють штучні моря. Вода з них іде в канали, а звідти – у міста, на поля.

Річками перевозять пасажирів і різні вантажі.

У річках водиться риба,по їхніх берегах оселяються деякі звірі й водоплавні птахи.

Біля річок завжди свіже повітря. Тому тут добре відпочивати.

Щоб вода не підмивала берегів і річка не замулювалась, її обсаджують деревами й кущами. У цій роботі можуть брати участь учні.

Завдання для письмового виконання: відповісти на питання.

1.Як утворюються річки?

2.Описати промислове значення води.

Термін виконання роботи: до 30.04.2020р.

Пошук
Календар
«  Квітень 2021  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
Корисні посилання
  • Дайджест "Усе для школи"
  • Міністерство освіти і науки
  • Інститут інноваційних технологій
  • Освіта Донеччини
  • Сайт для педагогів
  • Сайт «Дефектолог-практик»
  • Шкільні пісні і мінусовки
  • Відділ освіти осіб з особливими потребами ДоноблІППО
  • Лиманська спец. школа-інтернат
  • Часовоярська СЗШІ №8
  • Сайт учителя початкових класів
  • Видавництво «Шкільний світ»
  • [Vox.com.ua] Портал українця каталог сайтів Безкоштовний каталог сайтів

    Copyright MyCorp © 2021