Головна | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід | RSSНеділя, 24.09.2017, 22:12
Костянтинівська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат №32 Донецької обласної ради
Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Вдалі уроки

Костянтинівська СЗШІ №32  Донецької облради

             План – конспект уроку з читання за темою:   «Т.Шевченко -200років поруч з Україною»

(Історичний літопис)

5клас               Учитель: Хромова Г.О.

                                                                                                                

Тема:         « 200 років  поруч з Україною»

Мета:   розкрити красу Шевченкового слова; показати, як поет передає красу  рідної землі. Поглиблювати знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка. Розвивати вміння визначати співзвучність картин природи з настроєм людини. Удосконалювати навички читання поетичних творів. Виховувати любов до поезії, почуття патріотизму. Формувати загальнокультурну компетентність через ознайомлення з творами літературного та образотворчого мистецтва.

Обладнання: Ілюстративний матеріал, репродукції картин Т.Г.Шевченка, «Кобзар»,мультимедійна презентація.

Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.

Форма уроку:  історичний літопис.                     

                              

                                                                             І мене в сім'ї великій.
                                                                             В сім'ї вольній, новій.
                                                                            Не забудьте...

                                                                                                   Т. Шевченко

                           Хід уроку.

І Вступна частина:    а) організаційний момент

                 Пролунав уже дзвінок,

                 починається урок.

                 Він незвичний і цікавий,

                 До нас гості завітали.

                 Повернемось обличчям до гостей

                 І лагідно промовим; «Добрий день».     

-Роботи у нас багато і тому пропоную:

         Не просто слухати, а чути,

         Не просто дивитись, а бачити,

         Не просто відповідати, а міркувати,

        Дружно і плідно працювати.

 

б) н. психологічна підготовка:

  •  Дихальна гімнастика.

-  Щоб навчитися читати правильно, швидко і виразно, треба розпочати урок із дихальної  гімнастики.

-  Зробіть довгий глибокий вдих. На видиху вимовляйте звук: о-о-о-о...

                                                                                          у-у-у-у…

                                                                                                  i-i-i-i…        

ІІ  Основна частина.

       Вступне слово вчителя.  

 Словник:( під час роботи, нам зустрінуться слова, значення яких ви не знаєте; звернемось до тлумачного словничка).
            Літопис – книга з послідовним записом історичних подій.

             Кріпак-  селянин, залежний від поміщика.

            Заповіт- предсмертна воля людини.

            Земляк- люди з однієї місцевості.

 

Україна,
Рідний край,
Поле, річка, синій гай.
Любо стежкою іти –
Тут живемо я і ти!

На світі є багато чудових країн за дальніми морями, за синіми океанами. Але для кожного з нас немає ріднішої над Батьківщину.

Оголошення теми та мети уроку.
 

Сьогодні день, мов свято, зустріч щира
Із тим, хто знаменитий на весь світ.
Шевченко - геній, в це ми свято вірим.
Йому немало - двісті літ.

Сьогоднішній  урок ми присвячуємо видатному українському поету та художнику Тарасу Григоровичу Шевченку, вклонімося світлій пам'яті поета.
 

Учень: Заквітчаний до свята клас -

Сьогодні так годиться,

З портрета дивиться Тарас,

Всміхнувся нам, здається.

З-за парт ми вийшли,

Стали в ряд…

Ми «Заповіт» співаєм,

Ми величаєм Кобзаря,

Весь край наш величає!

«Садок вишневий» і «Кавказ»

Звучить у класі лунко,

І всі, як є, стоїть весь клас,

Як по команді «струнко».

     Сторінки літопису:

Учень:      У с. Моринці на Черкащині в хаті кріпака Григорія Шевченка серед морозної темної ночі блиснув на все село один вогник – це народилася дитина. Для пана – нова кріпацька душа, а для України – великий поет, буремний Тарас, незламний Кобзар. Це сталося два   століття тому, 9 березня 1814 року.

Учень:       Світлі дні дитинства були недовгими. Перше тяжке горе, що вразило серце малого Тараса і принесло лихо в Шевченкову родину, – смерть матері. Мачуха, яку привів батько, перетворила рідну хату на пекло: сльози, бійки, сварки, образи і приниження.
Восьмилітнього Тараса батьки віддали до дяка «в науку». За найменшу провину він карав своїх учнів різками. Та недовго тривала Тарасова «наука». Незабаром помер і батько. Смерть батька приголомшила малого Тараса. 

 Там батько, плачучи, з дітьми

(А ми малі були і голі)

Не витерпів лихої долі,

Умер на панщині…А ми

Розлізлися межі людьми,

Учень:     Доля привела 17- річного Тараса до Петербурга, пишної і величавої столиці Російської імперії, до міста, де він прожив у цілому 17 років, де сталися важливі події його, де він став художником і вільною людиною.
- 22 квітня 1838 року пан видав вільну своєму кріпаку Тарасові Шевченку. Це сталося завдяки відомим діячам живопису і літератури того часу: земляку- Сошенко, В. Жуковському, К. Брюллову, Є. Гребінці, В. Григоровичу, А. Мокрицькому, які зібрали і заплатили за поета 2500 крб.

  Учень.   Т.Г. Шевченко — поет-борець, поет-бунтар. Він оспівував свободу в умовах кріпосницької держави,     серед буднів жандармської дійсності. Він змалював нездоланність людського духу і прагнення до свободи, безстрашних борців і співців свободи. І тому:

Встане правда! Встане воля!

Поет любив повторювати:

Де немає святої волі,

Не буде там добра ніколи...

І Шевченко закликає:

Добра не жди,

Не жди сподіваної волі —

Вона заснула: цар Микола,

її приспав.

А щоб збудить

бажану волю, треба миром,

Громадою обух сталить,

Та добре вигострить сокиру —

Та й заходиться вже будить.

       Учень:     Ще одна подія, знаменна не тільки в житті Тараса, а й важлива для всієї України, – вихід у світ книги віршів,, Кобзар” у 1840 р. Справді, „Кобзар” належить до тих книжок, які найбільше друкують і читають у всьому світі. То святиня, національна Біблія України. Видає першу книгу для дітей «Буквар».

Фізхвилинка (музична розминка на презентації)

  Трохи арифметики (Учні роблять записи в зошитах)

47 років - прожив Шевченко

24 роки – був кріпаком

10 років – був у засланні

13 років – прожив в Україні

3 роки провів в окремих поїздках

Вчитель:     до нас на урок завітав Олесь Кмітливець, він хоче перевірити ваші знання (визначити кінцівку прислів’я про Т.Шевченка)

     Шевченко Тарас —                                        зорі,  сонце для нас; не забудем.
   

     Шевченкові твори сяють, мов …              зорі, сонце для нас;  не забудем
                                                                                                      

      Ми Шевченка                                            зорі, сонце для нас, не забудем
        славить будем, і ніколи...
                  

«Шевченко – художник»      Т.Г. Шевченко був не тільки великим поетом, а й талановитим художником. Його роботи різноманітні за жанрами : автопортрети, портрети, пейзажі.
Зараз я пропоную вам завітати до  художньої галереї, де ми побачимо його картини . (Перегляд відео-презентації «Малярство Кобзаря»)

 Пісенність поезії Т. Шевченка.

Пісенність Шевченкової поезії невичерпна. Багато його віршів покладено на музику.

 а) Слухання запису пісні «Реве та стогне Дніпр широкий».

 Учениця.  . Він весь час думає про свою рідну Україну: Що вона зробила? За що вона гине? За що її діти в кайданах мовчать? Поет не кориться долі, він незламний у своїх поглядах:

О думи мої! О слава злая!

За тебе марно я в чужому краю

Караюся, мучуся... але не каюсь!...

Робота з підручником: ( учні читають вірші Т. Шевченка стор.124-125)

Учениця.  З заслання повернувся Шевченко хворим, знесиленим, втомленим, але не скореним. Арешти, переслідування, заслання, солдатська муштра підірвали здоров'я великого поета. Він помер передчасно 10 березня 1861 р. У травні 1861 р. тіло поета перезахоронили в Україні, неподалік від Канева, над Дніпром, на високій горі, як цього бажав він у "Заповіті":

Як умру, то поховайте

Мене на могилі,

Серед степу широкого,

На Вкраїні милій;

Щоб лани широкополі,

І Дніпро, і кручі

Було видно, — було чути,

Як реве ревучий!

      Учениця.    У наші дні з великою силою усвідомлюємо велич творчості Шевченка для українського народу, для всієї світової культури. Тарас Шевченко підніс українську культуру на найвищий рівень світової культури і забезпечив її міжнародне визнання. Поет передбачив, що

Встане Україна

І розвіє тьму

Світ правди засвітить...

І ми з гордістю можемо сказати, що він — один із велетнів світової культури, ми пишаєося ним, вивчаємо його творчу спадщину:

І тепер, поете любий,

в сім'ї вольній, новій

Тебе згадуєм з любов'ю

Теплим, щирим словом.

(Учні збирають букет з папірових квітів на дошці, біля портрета Т. Шевченка)

ІІІ. Заключна частина.  1. Закріплення вивченного

Завдання Олеся Кмітливця: розгадавши кросворд, з перших літер  слів складете слово, яке має три значення.

  1.        Хто були батьки  Шевченка?    (Кріпаки)
  2.           Через що життя з мачухою було для 

                       Тараса нестерпним?         (Образи)

  1.          Як називалася книга, видана Шевченком  

                    для дітей?                   (Буквар)

  1.          Хто допоміг викупити Шевченка з  

           кріпацтва, видати першу книжку?    (Земляки)

  1.           Що перервало мирне життя Шевченка

           після закінчення Академії художеств?      (Арешт)

  1.           До якої країни входила Україна за 

            часів Шевченка?                                 (Росія)

 

Відповідь:      Кобзар   - народне імя Т. Шевченка, назва його книги,назва виконавця гри на старовинному музичному інструменті.

2.  Підсумок уроку

  • Оцінювання роботи класу і окремих учнів.
  • Домашнє завдання: опрацювати запитання і завдання для повторення «Пригадайте, поміркуйте» за темою.

СКАЧАТИ МАТЕРІАЛИ ДО УРОКУ >>>

Пошук
Календар
«  Вересень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Корисні посилання
  • Дайджест "Усе для школи"
  • Міністерство освіти і науки
  • Інститут інноваційних технологій
  • Освіта Донеччини
  • Сайт для педагогів
  • Сайт «Дефектолог-практик»
  • Шкільні пісні і мінусовки
  • Відділ освіти осіб з особливими потребами ДоноблІППО
  • Красноліманська спец. школа-інтернат
  • Часовоярська СЗШІ №8
  • Сайт учителя початкових класів
  • Видавництво «Шкільний світ»
  • [Vox.com.ua] Портал українця каталог сайтів Безкоштовний каталог сайтів

    Copyright MyCorp © 2017