Головна | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід | RSSНеділя, 19.11.2017, 00:35
Костянтинівська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат №32 Донецької обласної ради
Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Публікації педагогів

Тема: Формування активної життєвої позиції учнів 5-6 класів допоміжної         школи  -   інтернату на уроках  з факультативного курсу «Права дитини».

Автор: Дика Оксана Василівна,  учитель Костянтинівської допоміжної школи - інтернату

        З кожним роком в Україні зростає потреба у вихованні громадян з активною життєвою позицією, здатних діяти за принципами конституційної демократії та поваги до прав людини. Особливо це стосується системи спеціальної освіти і, зокрема, дітей з порушенням інтелектуального розвитку.

         Оскільки під час навчального процесу розумово відсталих учнів готують до самостійної життєдіяльності в сучасних соціально – економічних умовах, то їх потрібно забезпечити необхідними знаннями, уміннями та навичками, які дають змогу людині ефективно вирішувати проблеми повсякденного життя, сприяють соціальній адаптації дітей з обмеженими можливостями розвитку.

       Особливості психіки і якостей особистості розумово відсталих учнів звужують коло їх зв’язків з зовнішнім світом.  Відношення таких дітей з оточуючим обмежені. Учні допоміжної школи відрізняються прямим і безпосереднім характером.  Часто діти не враховують ситуацію, в якій знаходяться, і поводять себе неадекватно їй. У них знижено почуття критики, відсутня здатність відстоювати свої переконання. Але слабкість волі у розумово відсталих дітей спостерігається не завжди. С.Я. Рубінштейн вказує на різкі контрасти в поведінці, коли поряд з безініціативністю проявляється наполегливість, цілеспрямованість.

        Перед вчителем допоміжної школи стоїть завдання сформувати емоційно – позитивний досвід відношень і поведінки дітей з порушенням розумового розвитку, що буде сприяти  соціальній адаптації учнів.

        Соціальна адаптація – процес і результат зустрічної активності людини та соціального середовища ( Ж. Піаже, Р. Мортон ). Адаптація передбачає узгодження вимог і очікувань соціального середовища до людини з її настановами й соціальною поведінкою; та узгодження самооцінок і домагань людини з реаліями соціального середовища. Інтерактивні методи навчання дають змогу реалізувати ці завдання. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор і спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу.

          Вчителю необхідно створити такі умови взаємодії , які б психологічно мотивували в учнів потребу висловлюватися щиро і безпосередньо. Таким чином вони  демонструють вміння мислити, спробувати поглянути на себе з іншого боку.

         Саме для розв’язання цих питань в нашій школі введений факультативний курс „Права дитини”, на основі адаптованої програми, яку розробив педагогічний колектив Березнівської гімназії Рівненської області ( «Директор школи»№19 2004р.). 

          Цей курс викладається в 5-6 класах допоміжної школи. Його зміст містить ознайомлення з основними документами, які захищають права дітей, формування понять „право”, „держава”, „Конституція”, ознайомлення з основними правами громадян України, характерними рисами громадянського суспільства і правової держави.

Виховні задачі курсу:

·        Формування національної свідомості, виховання патріотизму;

·        Формування соціальної активності;

·        Сприяння визначенню місця в суспільстві;

·        Виховання толерантного відношення до інших культур і традицій;

·        Виховання кращих людських рис: чесності, доброти.

Корекційні задачі курсу:

·        Формувати вміння аналізувати ситуації, робити висновки;

·        Вчити встановлювати взаємозв’язки, залежності між суспільними явищами;

·        Вправляти у мотивуванні свого вибору;

·        Розвивати емоційно – вольові зусилля (створення ситуації успіху, радості, подиву);

·        Спонукати до творчої діяльності.

      Хочу поділитися деякими прийомами, які застосовуються під час проведення уроків з курсу „Права дитини”, що сприяють створенню творчої атмосфери та формуванню активної життєвої позиції учнів.

          Для усвідомлення взаємозв’язку між індивідуальними правами і свободами і громадянською відповідальністю використовую так звану „монету”. Як відомо, у кожної монети дві сторони. Наша монета також  має два боки: з одного - надруковано  слово „ПРАВО”, з іншого - слово „ОБОВ`ЯЗОК”. Повертаючи монету до себе стороною „ПРАВО”, ви повертаєте монету до інших стороною „ОБОВЯЗОК”. Це дає дитині змогу усвідомити взаємозв’язок  між правами і обов’язками:

-         маєш право на любов і піклування – маєш обов’язок поважати дорослих ;

-         маєш право на освіту – маєш обов’язок старанно вчитися;

-         маєш право на ім'я і національність –маєш обов’язок поважати ім'я і національність інших людей.

           Для вироблення активної життєвої позиції майже на кожному уроці проводжу вправу «Новини в світі права». Даю завдання подивитися телепередачі, зміст яких можна обговорити на уроці. Це можуть бути «Новини», документальні фільми, публіцистичні зустрічі. Учні повинні розповісти про побачене, поділитися своїми враженнями

          Після того, як діти навчилися вибирати сюжети, проводжу вправу «Правила життя». Група учнів виступає в якості журналістів з повідомленням про випадки, які сталися з ними, з їхніми рідними, друзями, знайомими. Інша група дітей виступає в якості  фахівців з прав людини. Вони дають оцінку ситуації за наступними позиціями:

-         чи були порушені права людини;

-         чи намагався хтось уникнути своїх обов’язків ;

-         чи стала держава на захист прав людини;

-         який вихід ви бачите в цій ситуації;

-         які правила життя ви визначили для себе.

Теми для обговорення: «Насильство в родині», «Насильство в школі», «Мій сусід - інвалід», «Мусульмани в Україні», «Корисна їжа і здоров'я».

Читати далі, скачати>>>

Пошук
Календар
«  Листопад 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Корисні посилання
  • Дайджест "Усе для школи"
  • Міністерство освіти і науки
  • Інститут інноваційних технологій
  • Освіта Донеччини
  • Сайт для педагогів
  • Сайт «Дефектолог-практик»
  • Шкільні пісні і мінусовки
  • Відділ освіти осіб з особливими потребами ДоноблІППО
  • Красноліманська спец. школа-інтернат
  • Часовоярська СЗШІ №8
  • Сайт учителя початкових класів
  • Видавництво «Шкільний світ»
  • [Vox.com.ua] Портал українця каталог сайтів Безкоштовний каталог сайтів

    Copyright MyCorp © 2017